Nyt sommerferietilbud: Børn og unge hjælper med at lave mad til sygdomsramte familier i Aarhus og Aalborg
Når sommerferien begynder, tager mange børn på fodboldskole, spejderlejr eller til sommersvømning. Men hvad med de børn, der drømmer mere om grydeskeer end græsbaner? I Aarhus og Aalborg har børn og unge nu fået et meningsfuldt alternativ, hvor madlavning og fællesskab er i centrum.

I denne uge inviterer Det Kærlige Måltid børn og unge fra 6.-8. klasse med ind i Det Kærlige Sommerkøkken. I løbet af fire dage lærer de at tilberede sunde og nærende måltider. Aktiviteten er støttet af Nordjyllandsfonden og foregår i samarbejde med voksne frivillige i Det Kærlige Måltid, som hver uge tilbereder og leverer måltider til sygdomsramte familier i lokalområdet. Forløbet afsluttes med en fællesspisning, hvor børnenes familier inviteres med til bords.
- Vi har oplevet stor tilslutning og interesse i de tre byer, fortæller stifter af Det Kærlige Måltid, Charlotte Thyberg, og fortsætter:
Vi er glade for at kunne tilbyde et alternativ til de klassiske sommeraktiviteter, hvor børn og unge kan lære at lave mad, opleve et fællesskab og mærke, hvordan det føles at gøre en konkret forskel for andre.
En ny undersøgelse fra Arla Fonden om Børn, Unge og Mad (2025) viser, at 7 ud af 10 børn gerne vil blive bedre til at lave mad. Samtidig er der stadig færre børn, der hjælper til med aftensmaden i hverdagen. Det Kærlige Sommerkøkken ønsker at give børnene praktiske færdigheder i køkkenet og samtidig styrke deres forståelse for madens betydning i både hverdagen og fællesskabet. Nordjyllandsfonden fremhæver det særlige i at engagere børn i dagligdagens gøremål:
Det Kærlige Sommerkøkken er et stærkt alternativ til øvrige sommeraktiviteter, som bringer børn sammen på tværs af interesser i den gode sags tjeneste.
Bo Uggerhøj fortsætter:
- Tilbuddet giver børnene nye færdigheder i køkkenet og er samtidig med til at vise, hvordan medmenneskelighed også kan se ud, og hvordan nye fællesskaber kan opstå på flere niveauer. En af Nordjyllandsfondens målsætninger er at styrke samhørigheden og fællesskabsfølelsen mellem mennesker, og netop det kan Det Kærlige Måltid – også med dette nye projekt, fortæller Bo Uggerhøj, fondsdirektør i Nordjyllandsfonden.
- Her lærer børnene at bidrage og motiveres ved at hjælpe akut kritisk syge mennesker i en svær livssituation. Alt i alt et projekt, der får børnene til at vokse, og som bidrager til følelsen af at være en del af noget meningsfuldt, slutter han.
Fakta
- Det Kærlige Sommerkøkken afvikles i Aarhus og Aalborg
- Forløber mandag til torsdag i uge 27
- Tilbuddet er gratis og gælder for børn og unge i 6.-8. klasse
- Fokus: Madkundskab, frivillighed, fællesskab og medborgerskab
- Afsluttes med fællesspisning med deltagernes familier
- Projektet er støttet af Nordjyllandsfonden