Ensemble Storstrøm



Som optakt til en flerårig arrangementsrække mhp. opbygningen af nye kulturelle netværk på tværs af Femern Bælt mødes unge klassiske musikere fra begge sider af den dansk-tyske grænse og tager på turné sammen. Under mottoet ”Mens vi venter på tunnellen…” tager Ensemble Storstrøm og dets ungdomsorkester Understrømmen således forskud på den nye kulturregion, der vil opstå, når Femern-forbindelsen er klar i 2029. Sammen med strygeorkestret fra gymnasiet Ernestinenschule i Lübeck indstuderes der et fælles koncert-program med værker af både danske og tyske komponister, dels med særlig relation til området langs ”Fugleflugtslinjen”. De i alt ca. 80 unge instrumentalister instrueres og suppleres af musikerne i Ensemble Storstrøm samt lærere fra musikskolerne i Lolland, Guldborgsund, Vordingborg, Næstved, Faxe og Stevns Kommuner. Premierekoncerten finder sted lørdag den 4. maj kl. 19:00 i Maribo Domkirke – årsdagen for Danmarks befrielse fra den tyske besættelse, en dato af afgørende betydning for danmarkshistorien og naturligvis det dansk-tyske naboskab. Dagen efter, den 5. maj kl. 12:00, åbner Understrømmen og Ernestinenschules orkester desuden andendagen af ”Musikskoledage i Tivoli” i København. Projektet fremhæver imidlertid ikke blot det nuværende venlige forhold mellem Danmark og Tyskland i almindelighed, men markerer derudover to begivenheder, der har haft afgørende betydning for både det ene og det andet lands demokratiske udvikling: For det er i år 175 år siden, at Junigrundloven blev underskrevet af Kong Frederik den Syvende, og den 24. maj 1949 trådte den tyske grundlov i kraft, så Forbundsrepublikken Tyskland i år kan fejre 75 års-dagen for sin grundlæggelse.

Fakta

Projektnavn
Mens Vi Venter på Tunnelen
Projektejer
Ensemble Storstrøm
Støttet med
36.000 kr.
Projektperiode
2024