Nationalmuseet



Unge inspirerer hinanden og skaber i fællesskab. Sammen med en masse unge sejlede Nationalmuseets skonnert Bonavista et storslået sejltogt rundt i hele Danmark med anløb i 13 havne i sommeren 2024. 

 

Tøjbyttetogtet besøgte Holbæk, Hundested, Helsingør, København, Nykøbing Falster, Svendborg, Faaborg, Sønderborg, Middelfart, Aarhus, Aalborg, Juelsminde og Bogense. 

 

70 unge fra hele landet sejlede med løbende udskiftning med på togtet, hvor de mødtes på tværs i havnene og ombord på skibet og fik del i et meningsfyldt fællesskab, hvor de sammen gjorde en forskel for klimaet. De mødte ligesindede, som delte samme bekymringer med ønsket om at gøre en forskel. 

 

Ombord i skibets lastrum fragtedes flere tons indsamlet genbrugstøj, når skibet anløb en ny havn, opstillede de unge et marked med gratis genbrugstøj, hvor byens borgere i alle aldre inviteres til gratis og bæredygtig shopping. Skibet og markederne havde sammenlagt mere end 10.000 besøgende. De besøgene kunne også donere tøj til de næste markeder, hvilket rigtig mange besøgende gjorde. På markederne blev der formidlet tips og tricks til en mere klimavenlig garderobe, Der var gratis up- og recyclings workshops, talks mv. 

 

Tøjbyttetogtet var et meningsfyldt projekt der omfavnede både de unge og de besøgendes behov for at skabe og inspirere til handling i et positivt setup.

Fakta

Projektnavn
Tøjbyttetogtet 2024
Projektejer
Nationalmuseet
Støttet med
489.000 kr.
Projektperiode
2024
+3